0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنگره بین المللی رویکردهای نوین سبک زندگی، پیشگیری و درمان سرطان
Investigating the status of health literacy of medical library students in cancer prevention
نویسندگان :
Fatemeh Tehrani Far (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) , Mahshid Sahraei (دانشگاه پیام نور) , Mahrokh Sahraei (دانشگاه تهران)
کلمات کلیدی :
سواد سلامت،سرطان،پیشگیری،دانشجویان،کتابداری بالینی
چکیده :
مقدمه و هدف: سواد سلامت عبارت است از ميزان ظرفيت فرد براي کسب، تفسير، درک اطلاعات اوليه و خدمات سلامتي که براي تصميم گيري متناسب لازم مي باشد. سواد سلامت تنها یک مسئولیت فردی نیست ونظامهای سلامت، خدمات و بخشهای حرفه ای سلامت باید تسهیلات لازم برای سواد سلامت را در سطح وسیعتر فراهم آورند. فرض پژوهش بر این اساس بود که آیا کتابداران می توانند در پیشگیری از سرطان با افزایش سواد سلامت دانشجویان نقش داشته باشند. هدف از این پژوهش تعیین سواد سلامت دانشجویان تحصیلات تکمیلی کتابداری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و ایران در سال 1402 بود. روش این مطالعه توصیفی- تحلیلی در دانشکده های پیراپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی شهیدبهشتی و ایران انجام شد و جامعه پژوهش شامل 35 دانشجوی کارشناسی، ارشد و دکترا بود که به روش نمونه گیری در دسترس گزینش شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناسی و سواد سلامت بزرگسالان ایرانی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد. از پرسشنامه استاندارد سواد سلامت بزرگسالان ایرانی برای گردآوری داده ها استفاده شد. پرسشنامه سواد سلامت شامل دو بخش الف- اطلاعات جمعیت شناختی شرکت کنندگان( سن، جنسیت، مدرک تحصیلی، ترم تحصیلی، وضعیت تأهل و ب- مولفه های سواد سلامت(منابع اطلاعات سلامت و بیماری) بود. بود. بخش سواد سلامت شامل 33 سؤال شامل سؤالات دسترسی )6 سؤال(، مهارت خواندن )4 سؤال(، درک) 7سؤال(، ارزیابی )4 سؤال( و تصمیم گیری و استفاده از اطلاعات سلامت) 12 سؤال( بود. گویه ها بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت بودند. امتیازدهی از همیشه (5 امتیاز) تا هرگز (1 امتیاز ) نمره دهی شد نمرات از حداقل 33 تا حداکثر 165 متغیر بود. نمره کمتر بیانگر سواد سلامت کمتر و نمره بالاتر بیانگر سواد سلامت بهتر در افراد است.پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ79/0 به دست آمد. از دانشجویان کتابداری پزشکی و سلامت اطلاعات رضایت گفتاری و نوشتاری گرفته شد و به آنان اطمینان داده شد که کلیه اطلاعات آنان در پرسشنامه محرمانه خواهد بود و به هر کدام از انها یک کد داده شد که نام خود را در برگه ثبت نکنند.پرسشنامه ها پیش از شروع هر کلاس که بیشترین حضور دانشجویان در یک مکان و یک زمان بود بین آنها پخش شد و بعد از اتمام کلاس، کلیه پرسشنامهها گردآوری شد. پس از گردآوری پرسشنامه ها، داده ها با استفاده از نرم افزار21 SPSSشد و آمارهای توصیفی، آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، من ویتنی، کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شد. سطح معنادار 5% ±بوده است. نتایج: میانگین نمره سواد سلامت26/14± 86/83 از 100 بود. سوادسلامت ناکافی(21/13 % )، سواد سلامت نه چندان کافی( 20/21% )، سوادسلامت کافی(08/36%) و سوادسلامت عالی(43/28% ) داشتند. سواد سلامت با متغیرهای مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل دانشجویان ارتباط معنادار نداشت (05/0.(p< نتیجه گیری: سواد سلامت در زمینه سرطان دانشجویان شرکت کننده در مطالعه در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین سواد سلامت با متغیرهای مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل دانشجویان ارتباط دارد و کتابداران می توانند در بالا بردن موضوعی سواد سلامت در دانشجویان نقش مهمی داشته باشند و بدین وسیله در پیشگیری از سرطان موثر باشند.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 35.4.1