0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنگره بین المللی رویکردهای نوین سبک زندگی، پیشگیری و درمان سرطان
تاثیر هنر درمانی بر افسردگی و اضطراب کودکان سرطانی: یک مطالعه مروری سیستماتیک
نویسندگان :
Sajedeh Hajipour (Non-Communicable Pediatric Diseases Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, IR Iran) , Ahmad Tamaddoni (Non-Communicable Pediatric Diseases Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, IR Iran)
کلمات کلیدی :
بازی درمانی،نقاشی درمانی،موسیقی درمانی،اضطراب،افسردگی،کودکان سرطانی
چکیده :
زمینه و هدف: تشخیص سرطان برای کودک و خانواده وی یکی از پر استرس ترین تجربه هاست. اضطراب و افسردگی از رایجترین اختلالات روانپزشکی مرتبط با سرطان در کودکان است. بازی درمانی، نقاشی درمانی و موسیقی درمانی یکی از روش های غیر دارویی درمانی است که در سال های اخیر، پژوهشگران رشته های مختلف از آن در جهت کاهش افسردگی و اضطراب در کودکان سرطانی استفاده نموده اند. هدف اصلی این مقاله مروری سیستماتیک، بررسی تاثیر هنر درمانی (بازی درمانی، نقاشی درمانی و موسیقی درمانی) بر میزان افسردگی و اضطراب کودکان ایرانی مبتلا به سرطان است. روش کار: مطالعه حاضر، بصورت مرور سیستماتیک انجام شد. برای یافتن مقالات مرتبط جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Google ،MagIran، IranMedex،Google Scholar،Yabesh ،Irandoc و SID با کلیدواژه های بازی درمانی، نقاشی درمانی، موسیقی درمانی، افسردگی، اضطراب، کودکان سرطانی انجام شد. معیارهای ورود شامل کلیه مطالعات مداخله ای که تاثیر یکی از روش های هنر درمانی (بازی ، نقاشی و موسیقی درمانی) بر روی اضطراب و افسردگی کودکان سرطانی ایرانی سنجیده بودند و به زبان فارسی و بدون محدودیت زمانی بود. همچنین واحدهای پژوهش کودکان و نوجوانان سرطانی (زیر 18 سال) تشکیل می دادند. نتایج: در جستجوی اولیه تعداد 35 مقاله یافت شد. پس از مرور عناوین و چکیده مقالات و حذف موارد تکراری و غیر مرتبط، 18 مقاله انتخاب و به مطالعه حاضر وارد شدند. تمام مطالعات بصورت نیمه تجربی انجام شده بود. اکثر مطالعات در شهر های تهران و مشهد بودند. از 18 مطالعه، 13 مطالعه در رابطه با بازی درمانی و 3 مطالعه در رابطه با نقاشی درمانی و 2 مطالعه در رابطه با موسیقی درمانی بوده است. در مجموع 504 نفر در این مطالعات شرکت کرده و گروه سنی زیر 18سال بودند. از 13 مطالعه در رابطه با بازی درمانی 7 مطالعه در ارتباط با تاثیر آن بر اضطراب کودکان و بقیه در ارتباط با افسردگی، استرس، علائم درد، احساسات مثبت و سطح سازگاری بود. 3 مطالعه نقاشی درمانی در ارتباط با افسردگی، اضطراب، هیجان و سلول های خونی بودند. 2 مطالعه موسیقی درمانی در ارتباط با درد، استرس، اضطراب شادکامی و افسردگی بودند. نتایج مطالعات نشان داد که تمام مطالعات بازی درمانی بطور معنا دارای موجب بهبود اضطراب و افسردگی و استرس و افزایش احساسات مثبت می گردد و همچنین نتایج مطالعات نقاشی درمانی نشان داد که این مداخله بطور معناداری باعث کاهش اضطراب، افسردگی، تنظیم هیجان و همچنین افزایش سلول های خونی می گردد. دو مطالعه موسیقی درمانی نشان داد که بطور معناداری باعث کاهش اضطراب، افسردگی، درد و استرس ادراک شده و افزایش شادماکی می گردد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که بازی درمانی، نقاشی درمانی و موسیقی میتوانند به عنوان یک شیوه درمانی برای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به سرطان در محیط های آموزشی و درمانی به کار برده شوند. کلمات کلیدی: بازی درمانی، نقاشی درمانی، موسیقی درمانی، اضطراب، افسردگی، کودکان سرطانی.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.4.5